Beschrijf de dienst duidelijk in één zin zodat alle betrokkenen het doel begrijpen (tip: gebruik een werkwoord in plaats van een zelfstandig naamwoord).

Waarom is dit belangrijk?

Eindgebruikers (onderzoekers, studenten, docenten) krijgen dagelijks honderden diensten aangeboden via het internet. Als je eerst een verwarrende naam moet ontcijferen, is het voor eindgebruikers onduidelijk wat een dienst eigenlijk doet. Dit geldt ook voor andere gebruikers zoals bibliotheekmedewerkers, managers en overige betrokkenen.

Daarom is het belangrijk dat elke dienst een beschrijving van één zin heeft. Het werkt het beste als de naam van de dienst een deel van de beschrijving bevat.

Voor enkele grote, bekende diensten binnen de universiteit kan een merknaam volstaan. Net als bij de beschrijving van diensten in één zin moet de eindverantwoordelijke de geschiktheid van de merknaam controleren met gebruikerstests.

Wat kun je doen?

• Maak een duidelijke beschrijving van één zin die het doel en de waarde voor alle betrokkenen helder maakt (tip: gebruik een werkwoord in plaats van een zelfstandig naamwoord).
  • Plaats de beschrijving op alle media waar de dienst wordt vermeld, zoals op de website van TU Delft Library, in uitingen van de Library en op de eigen pagina van de dienst. Zie de beschrijving als een middel om gebruikersfeedback te krijgen.